1998:24

av Gösta Äng

om Svenska kyrkans högste beskyddare

KMot 1998:24

Beslut har tagits att år 2000 skall banden brytas mellan kyrkan och staten, det skall bli ändrade relationer. Banden mellan kyrkan och staten har funnits i flera hundra år. I många delar har sambandet mellan kyrka och stat fungerat som ett stöd för Svenska kyrkan. Inom en del områden kanske kyrkans band till staten varit en hämmande förbindelse.

I nästa århundrade ska Svenska kyrkan stå på egna ben, fatta egna beslut och ensam ta ansvar för kyrkans verksamhet. Detta blir en stor uppgift för alla präster och förtroendevalda inom Svenska kyrkan.

Vilket är vi svenskar mest stolta över, vad är det ute i världen som gör vårt land mest känt? Jo, det är vårt kungahus. Ta t.ex. Nobelfesten och dess utdelning av Nobelpriserna. Hela världen följer detta skådespel med häpnad och intresse och det som mest förgyller denna högtid är vårt kungahus.

När nu kyrkan ska bli självständig, utan statlig påverkan, skulle det vara utomordentligt välpassande att vi i Svenska kyrkan hade förmånen att få ha vår konung och drottning, kung Carl Gustaf och drottning Silvia som Svenska kyrkans högste beskyddare. Kung Carl Gustaf är sedan tidigare beskyddare av Svenska Bibelsällskapet.

Vi kan idag se våra prästers beklädnad som mitran, den har sin förebild i kungamaktens krona.

De dagar och tillfällen som vårt kungapar besöker kyrkomötet vid invigning eller avslut är erkänt kyrkomötets verkliga högtidsdagar.

Vår ärkebiskop och våra biskopar är kyrkans högste ämbetsmän, för dem skulle deras, i många fall allvarstyngda och krävande uppgifter, bli än mer hedrande och värdigt med vetskapen att Sveriges konung och drottning vore deras och hela Svenska kyrkans högste beskyddare.

Med stöd av ovanstående hemställer jag

att kyrkomötet beslutar att anhållan framställes till kungahuset att vår konung Carl Gustaf och vår drottning Silvia får bli Svenska kyrkans högste beskyddare.

Vallsta den 10 juni 1998

Gösta Äng